از دل نوشته..
مدتها بود که برای خودم جای سوال بود ؛ اینکه چرا بعضی وقت ها نماز هایی که می خونم به موقع و با شور و شوقی خاص همراهه (مخصوصا نماز شب و صبح)، ولی بعضی وقتی متاسفانه علاوه بر اینکه قضا میشه خیلی با حالت کسالت و بی حالی می خونم ؟ تا به این حدیث برخوردم : (( کَذِبَ مَن زَعَمَ اَنَّهُ یُحِبُّی فَاِذا جَنَّهُ اللَّیلُ نامَ عَنّی ، اَلَیسَ کُلُّ مُحِبٍّ یُحِبَّ خَلوَةَ حَبیبهِ ؟ )) { نقل از : مصباح الشریعه } دروغ می گوید آنکه مدعی محبت من است ، ولی وقتی شب او را فرا می رسد ، می خوابد ، آیا مگر نه اینکه هر عاشقی ، خلوت با معشوق را دوست می دارد ؟... و به این نتیجه رسیدم که : گاهی گناهان و دروغ ها ، سبب محرومیت انسان از نماز شب می گردد و شیرینی عبادت و نیایش ، از انسان گرفته می شود . من حقیر از تمامی کسانی که در ساخت و جمع آوری اطلاعات این وبلاگ کمکم کردند کمال تشکر را دارم . انشاء الله در روز قیامت در اولین سوال خداوند متعال بتوانیم با موفقیت وسربلندی جواب دهیم . یا علی ...
+ نوشته شده در جمعه هجدهم آذر ۱۳۹۰ساعت 17:2  توسط مهدی
|
نماز در مکتب وحی
حضرت لقمان به فرزندش می فرماید : پسرکم ، نماز را بر پای دار : (( یا بُنَیَّ اَقِمَ الصَّلواةَ )) 1 نماز، داوری نسیان و وسیله ذکر خداوند است : (( اَقم الصَّلوة لِذِکری)) 2 نماز، پیمان خداوند است . رسول خدا (ص) فرمود : ((الصَّلوة عَهدرُ الله )) 3 نماز، نور چشم پیامر عزیز است که فرمود : (( قُرًةُ عَینی فِی الصًلوة )) 4 نماز، اهرم استعانت در غمها و مشکلات است . خداوند می فرماید : از صبر و نماز در مشکلات کمک بگیرید و بر آنها پیروز شوید : (( وَاستَعینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلواة )) 5 نماز داوری تکبر است . علی علیه السلام می فرماید : خداوند ،نماز را واجب کرد تا انسان را از کبر دور کند : (( والصًلَوة تَنزیهاً عن الکِبر )) 6 نماز، وسیله تشکر از خداوند بر نعمت های اوست :(( فَصَلِ لِرَبّک وَانحَر)) 7 نماز، سیمای مکتب است : (( الصَّلوة وجهُ دینِکم )) 8 نماز، به منزله پرچم و آرم و نشانه مکتب اسلام است : پیامبر فرمود : ((عَلَمُ الاسلامِ الصَّلاةُ)) 9 نماز، پایه و ستون دین است : (( وَهِیَ عَمُودُ دینِکم )) 10 نماز به منزله سر نسبت به تن می باشد . پیامبر اسلام فرمود : ((مَوضِعُ الصَّلاةِ مِنَ الّدین کمَوضِعِ الرَاس مِنَ الجَسَدِ )) 11 نماز، کلید بهشت است ((الصَّلاةُ مِفتاحُ الجَنَّةِ )) 12 نماز وسیله سنجش مردم است :(( الصَّلاةُ میزانُُُ )) 13 نماز، اساس دین است : (( بُنِیَ الاِسلامَ عَلَی ...الصَّلاةِ )) 14 نماز :اولین سوال در قیامت است : (( اَوّلُ ما یُحاسَبُ بِهِ العَبدُ الصًّلاة )) 15 نماز، گناهان را از بین می برد . در حدیث نماز ، نماز به نهری تشبیه شده که انسان روزی پنج بار در آن شستشو می کند و دیگر چرکی باقی نمی ماند . نماز، وسیله نزدیک شدن انسان به خداست : (( الصَّلاةُ قُربانُ کُلِ تَقیّ )) 16 نماز، رابطه بین مخلوق با خالق است ، انسان مادی را معنوی می کند و انسان را علاوه آشنا کردن با خدا ،با طبیعت نیز آشنا می سازد ، با آب ، خاک ، قبله , طلوع ، غروب ، وقت و...
-------------------------------------------------------------- 1 ـ سوره لقمان ، آیه 17 2 ـ سوره طه ؛ آیه 14 3 ـ کنز العمال ، ج 7 ص 279 4 ـ بحار ، ج77 ،ص 77 5 ـ سوره بقره ، آیه 45
6 ـ نهج البلاغه ، حکمتِ 252 7 ـ سوره کوثر ،آیه 2 8 ـ فروع کافی ، ج 1 ص 270 9 ـ کنز العمال ج 7 ص 279 10 ـ مستدرک ،ج 1 ص 172 11 ـ نهج الفصاحه ، جمله 3075 12 ـ نهج الفصاحه ، جمله 1488 13 ـ فروع کافی ، ج1 ص 267 14 ـ وسائل ج 1 ص 4 15 ـ نهج الفصاحه ، جمله 979 16 ـ وسائل ، ج 3 ص 7 17 ـ فروع کافی ، ج 1 ص 265
+ نوشته شده در جمعه هجدهم آذر ۱۳۹۰ساعت 16:52  توسط مهدی
|
چنانچه پیش بیان شد فضایل نماز بسیار است و من بطور نمونه اندکی را بعرض میرسانم. پیش از هر چیز خوب است بدانیم که نماز بعد از واقعه اسری و معراج نبی کریم صلى الله علیه وسلم فرض گردیده نخست از جانب خداوند متعال پنجاه وقت نماز در شبانه روز تعیین شده بود و بعد از بار بار رفت و آمد و درخواست حضرت پیغمبر صلى الله علیه وسلم برای کم کردن، نماز از پنجاه وقت به پنج وقت تخفیف یافته و خداوند کریم به آن حضرت صلى الله علیه وسلم فرموده است که هر یک از امتانِ تو این پنج وقت نماز را ادا کند ثواب همان پنجاه وقت را به او خواهیم داد پس اگر از ما یک وقت قضا شود گویا ده وقت نماز را از دست داده ایم. خداوند متعال در کلام پاک خود میفرماید: {حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِینَ} (238) سورة البقرة حفاظت کنید بر همه نمازها خصوصاً بر نماز میانه و بایستید برای خدا فرمانبردارندگان در این آیت آفریدگار جهان حکم فرموده است که بر نمازها حفاظت کنید یعنی نماز را دره وقت آن ادا کنید و نگزارید قضا شود. و از نماز وسطی بیشتر علماء مراد نماز عصر را گرفته اند زیرا که در حدیث آمده و در وسط نمازها هم واقع است. و بعضی نماز بامداد را و بعضی نماز ظهر را مراد گرفته اند. و در حدیث است که در نماز ظهر چون هوا بسیار گرم میشد بعضی از حاضر شدن به مسجد کوتاهی میکردند. این آیت نازل شد و اما جمله دوم این آیت قُومُو قانتین را بعضی مفسرین بر ... صلولله قایمین ... تفسیر کرده اند، یعنی نماز را بخوانید برای خدا در حالیکه ایستاده باشید. و این را باید دانست که فرمان خداوندی برای منفعت خود ما است و اگر نه به نماز ما چه احتیاجی دارد. نماز بخوانیم به خداوند فایده ای نمیرسد و اگر نه خوانیم باو ضرر نمیرسد، بلکه ضرر آن به خود ما میرسد. این لطف خداوند مهربان است که راه فایده را بما نشان میدهد. پس باید که راه فایده خود را در پیش گرفته بر نمازها مواظبت کنیم و تا جایکه گنجایش دارد ترک نکنیم. مثلاً اگر کسی مریض است و استاده نماز خوانده نمیتواند باید نشسته بخواند، و اگر نشسته هم نتواند باید به پهلوی راست دراز کشیده ره به قبله نماید و یا خود را به پشت بیندازد و پا های خود را بطرف قبله دراز کرده و بالشتی زیر سر نهد تا روی او متوجه قبله گردد سپس به اشاره سر نماز بخواند. در صورتیکه به اشاره هم نماز خوانده نتواند پس نماز او تأخیر میگردد تا وقتیکه صحت یابد و سپس نماز های که از او قضا شده ادا نماید و نماز از او ساقط نمیشود. از حضرت عثمان (رضی الله عنه) منقول است که فرمودند: کسیکه حفاظت کند بر نماز های پنجگانه و مداومت کند بر آنها تکریم میکند او را خدا یتعالی به نه کرامت و آنها اینند: اول خدای تعالی او را دوست میگرداند. دوم اینکه بدن او سالم میماند سوم اینکه فرشتگان به حکم خدا از او نگهبانی میکنند چهارم اینکه در منزل آن برکت نازل میشود. پنجم اینکه بر چهره آن علامات صالحین ظاهر میگردد. ششم اینکه خداوند متعال دل او را نرم میگرداند. هفتم اینکه از پل صراط مثل برق خواهد گذشت. هشتم اینکه خداوند پاک او را از دوزخ نجات خواهد داد. نهم اینکه خدای تعالی او را بهمراه بندگان خود در بهشت داخل خواهد کرد. آنچنان بندگانیکه نه بر آنها ترس خواهد بود و نه غمگین خواهند شد. این خیال را نباید داشت که اگر نماز بخوانیم از این انعامات بهره مند خواهیم شد و اگر نه این انعامات به ما داده نخواهد شد پس از اینرو در ادای نماز ما اختیار داریم. این چنین تصور کاملاً نادرست میباشد. نماز بر ما فرض میباشد زیرا که خداوند متعال میفرماید: {فَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا} (103) سورة النساء هر آیینه نماز است بر مومنین فرض بوقت معین کرده شده. در این آیت فرضیت نماز بهمراه تأکید و اثبات ذکر شده است. کسانیکه از علم نحو و معانی چیزی میدانند. در مییابند که ...ان...برای تأکید و ...کانت... که فعل ماضی است برای اثبات میباشد خداوند قادر ذوالجلال در این آیت مبارک فرضیت نماز را واضح میسازد، چنانچه بطور تأکید ذکر شده که ابداً نماز نیست مگر فریضه از جانب ما در وقت معین بر هر ایماندار و خدا شناس. در آیت دیگر خداوند میفرماید: { وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ} (45) سورة العنکبوت هر آیینه نماز باز میدارد از کارهای بیحیایی و فعل نا پسندیده. شاید سئوال پیدا شود که بسیاری هستند که نماز هم میخوانند اما نماز آنها را از اجرای کار بد باز نمیدارد. جواب این سئوال اینست که مقصود از نماز آن نمازیست که با خشوع و خضوع و حضور قلب و اطمینان خاطر بوده باشد، نه اینکه جسد انسان در نماز استاده باشد و فکرش بدنبال کاری دیگری، چنانچه گفته شده: شب چه عقد نمازبندم *** چه خورد بامداد فرزندم و یا اینکه با جماعت نماز میخوانیم و نمیدانیم که چند رکعت از نماز خوانده شده و چند رکعت باقی مانده، همچنین اگر کسی از ما بپرسد که امام کدام سورة را خواند نمیتوانیم جواب بدهیم. پس بین حاضر و غایب چه فرق شد. اگر نماز را به طریقه آن ادا کنیم. حتماً ما را از کارهای زشت باز خواهد داشت. در زمان پیغمبر صلی الله علیه و سلم صحابه کرام عرض کردند که یا رسول الله فلان شخص بسیار نماز میخواند لیکن دزدی هم میکند آنحضرت صلى الله علیه وسلم فرمودند که عاقبت نماز آن او را از اینکار باز خواهد داشت. مدتی چندی گذشت و آن شخص دزدی کردن را ترک کرد.
+ نوشته شده در پنجشنبه هفدهم آذر ۱۳۹۰ساعت 10:53  توسط مهدی
|
|